(Samandrag)
Det var fredag, den 12 dagen i forteljinga, den dagen som enda så grusomt. Klokka 16 publiserte Passasjer 81 den siste bloggen sin. Det var slik:
Det var fredag, den 12 dagen i forteljinga, den dagen som enda så grusomt. Klokka 16 publiserte Passasjer 81 den siste bloggen sin. Det var slik:
Tru.
Av Passasjer 81:
Dette
prosjektet nærmar seg slutten for min del. Det liknar litt på installasjonskunsten
til Cai Guo Qiang. Eg såg utstillinga hans - «Eg vil gjerne tru» - i Bilbao for
ei stund sidan[1]
og eg kunne aldri gløyme den verda. Alt vert borte – medan ting vert til vert
dei borte. Slik var bodskapen han sende meg. Han er sjølv det beste eksemplet:
Han er blitt til i eit Kina som har blitt borte. Den dagen han ikkje er meir,
er det og berre gulnande bilete att av det han skapte.
Den
installasjonen som gjorde mest inntrykk på meg heitte
Leigeinnsamlingsgårdsplassen. Eg du trur du kan ha interesse av å høyre heile
historia.
Liu
Wencai heitte ein godseigar i Sichuan, omtrent så midt i det kinesiske riket
som det går an å kome, sørvest for Beijing. Han var landeigar, handelsmann,
politikar og despot. Han skal ha vore hjartelaus mot leiglendingane sine, dreiv
dei frå heimane sine om dei ikkje kunne betale han, tvang dei til å selje borna
sine eller seg sjølve – til armeen. Han var heldig og døydde på sotteseng like
før Folket sin Frigjeringshær tok Sichuan. Så i staden for å straffe han sjølv,
tok dei hemn mot ettermælet hans: Liu Wencai vart symbolet på det grufulle
styret som kinesiske bønder og arbeidarar hadde over seg før revolusjonen
frigjorde dei.
I femten
år vart forteljingane om Liu Wencai verre og verre. Så vart dei hogde i stein –
eller i alle høve forma i leire og brende: I fyrste fase av Kulturrevolusjonen
tok ein kunstnar som heitte Ye Yushan med seg studentane sine og skapte 114
sosialrealistiske skulpturar som viste den hjartelause Liu – og den ufattelege
gleda som kom med raudegardistane. Dei står den dag i dag i gardsrommet der Liu
i si tid samla inn leiga.
Cai Guo
Qiang vaks opp med bileta av skulpturane. Han var åtte år då Kulturrevolusjonen
tok til, 18 år då Mao Zedong døydde og 32 år då massakren på den Himmelske
freden sin plass hende. Ti år etter den igjen, skapte han sin versjon av Liu
sitt gardsrom. Fyrst til Venezia-biennalen i 1999, så til Guggenheim i New York
og Bilbao i 2008. Saman med innleigde skulptørar skapte han mest heile den
kulturrevolusjonære installasjonen om att, i full skala, med det same
uttrykket. Men dei tok ikkje opp att Ye Yushan sine materialblandingar. Dei
skapte ikkje for framtida – dei skapte for notida. Då Biennalen opna, var
installasjonen enno ikkje ferdig. Då kunstnarane reiste heim ei veke seinare,
var forfallet alt tydeleg. Og då biennalen vart avslutta, var det berre støv,
leirklumpar og absurde treskjelett att av den storslegne sosialrealismen.
Eg vil
så gjerne tru.
Alt vert
borte – medan det vert til vert det borte.
Men er
det ikkje og slik det vert til, alt det nye me trur på?
Eg tok
den tredje pistolen med meg i dag. Eg gjekk til rotasjonsgrinda, eg sa til den
metalliske røysta at eg hadde avtale med Elvis, det gjaldt Partiet og den
ekstraordinære situasjonen. Klikk sa grinda. Eg gjekk over gardsplassen og inn i
vaktrommet. Den metalliske røysta sat til venstre, Elvis kom mot meg frå ei dør
eit stykke frå.
Eg kunne
ha løfta pistolen, sett tre skot i den metalliske røysta, tre i Elvis, lagt
pistolen på skranken, gått roleg ut att – rotasjonsgrinda var ikkje låst for
dei som kom innanfrå – og blitt borte.
Det
ville ha teke noko tid – ti, femten minutt kan hende, før det hadde blitt slått
alarm. Det hadde teke endå nær ein halvtime før nokon hadde teke til å
informere dei pårørande.
Truleg
ville Lady Raud framleis vere langt nede på dei listene – om ho i det heile teke
stod der som anna enn innleigd konsulent for Partiet. Eg ville hatt god tid til
å hente den fjerde og siste pistolen, ringe mobilnummeret hennar, beklage at eg
var på veg i lunsjpausen, men at direktøren på Cosy Lamps no hadde bestemt seg.
Så kunne eg gå inn, gjere på same måten med henne – og bli borte.
Heile
byen ville ha eksplodert. Det ville ha kome media frå heile Europa, det ville
bli høyringar og granskingar. Dei ville leite etter terroraksjonar og hemmelige
brorskap. Litt etter litt ville ettertanken kome, kritikken mot eit eller anna
– tilfelle ville bestemme kva – og så ville noko bli endra. Og etter ei stund
ville ein ny Elvis stå fram med ei autorisert forteljing om kva det var som
hende, kvifor og korleis han no ville syte for at alt vart trygt att.
Ingen
ville forstå at det var eit kunstverk. Ikkje før eg ein gong hadde fortalt det
sjølv. Eg kunne sjølv ha bestemt om eg ville bli borte i ein ukjend soldat si
grav – eller om heile verda skulle synge mine songar.
Men på
ein rein impuls der og då så gjorde eg det ikkje. Eg slapp taket i pistolen,
tok handa opp av lomma, handhelste og sa at eg skjøna at han ikkje kjende meg
att, me hadde talt saman før men det var ikkje viktig – poenget no var denne
gravferda. Om han hadde sjanse, ville det ta seg fint ut om han kom. Han skulle
tenkje på det. Takk sa eg, adjø.
Eg la
den tredje pistolen på ein benk utanfor moskeen og den fjerde ved fontena på
Kulturtorget. Så gjekk eg til eit avskrivingsbyrå og kopierte opp songane til Lolita si gravferd.
Alle pistolane var av same slag: Single action
halvautomatiske Crvena Zastava M57 pistolar frå den
jugoslaviske armeen. Eg kjøpte dei og
åtte rundar skot (ni skot i kvar runde) av ein deprimert narkotikasmuglar for
ti år sidan. Han forstod ikkje borgarkrigen, sa han. Han hadde mista alt, det
omfatta hans siste ære. No var han i
klem mellom to gjengar og orka ikkje meir – han ville ha sprit. Eg fekk
pistolane mot to flasker blankt og ei flaske brunt brennevin.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar