Det gjorde
sterkt inntrykk å lese Eva Trotto Moe sitt minneord om Faadumo Awale Samakab –
fyrst og fremst på grunn av det ho hadde skrive, dinest av plassen det hadde
fått i avisa.
Heile fyrstesida var brukt til portrettet av Faadumo og titelen: «Den svarte enkja og lagnaden». Inni avisa var ei dobbeltside brukt til
artikkelen som Rudolf Steiner hadde skrive. Han fortalde levande om dei fire
muslimske kvinnene som hadde kome til sjefsbibliotekaren for å få hjelp til
minneordet om Faadumo. Han fortalde om kor opprørte dei var over påstandane som
hadde stått om Faadumo i «media». Dei meinte at Faadumo sjølv var eit offer for
terror og lovløyse, og at skuldingane om at ho var terrorist, var meiningslause
og urettferdige. Ho var heller inga «svart enkje» – ho hadde aldri vore gift.
Men ho hadde mista heile den næraste slekta si i eit landevegsrøveri under
flukt frå islamistane i Mogadishu. Dei fire såg på henne som ein helt. Ho hadde
overlista mannen som hadde bortført dottera til venen Linda Loe – og dei såg
ikkje bort frå at det var det som var grunnen til at ho sjølv var vorten drepen
av ein kristen terrorist.
Steiner skreiv at Faadumo var ei kvinne med draumar. Han refererte
til Eva Trotto Moe sin nekrolog lenger bak i avisa, der det stod at Faadumo
drøymde om ein gong å kunne byggje opp ein radiostasjon som skulle føre vidare
visjonen frå far hennar. Sjølve artikkelen var rett vakker, og den verka nok
til å rette opp noko av det inntrykket som var skapt dagen før. Men berre noko
av det, for artikkelen var utstyrt med denne overskrifta som eg alt har nemnt,
eit samandrag, ein bilettekst og ein kommentar som effektivt tok brodden av alt
som kunne minne om korrigering i høve til det Medie Osen tidlegare hadde
skrive.
Samandraget sa:
«Ikkje enkje: hadde mista
heile slekta i krigen mot terror.»
«Ikkje kidnapping: ville ‹frigjere›
jenta»
«Heltestatus: overlista
faren til jenta.»
«Draum: ville starte shariaradio.»
Biletteksten sa: «Ytringsfridom:
Fire utsendingar frå islamistane får hjelp av bibliotekar Eva Trotto Moe til å
formulere minneord over Samakab. I byen her gjeld ytringsfridomen for alle.»
Og kommentaren – som var skriven av redaktøren sjølv – sa at i byen
her vert ingen overlatne til seg sjølve når urett eller ulukke råkar. Historia
i dag om den vakre Samakab si rolle i det blodige kidnappingsdramaet frå førre
veke minner oss om at det kan liggje tunge lagnader attom dramatiske
overskrifter. Det er ei forteljing om korleis arven frå generasjonar med urett
og liding i tilbakeliggjande land har vorte eit trugsmål mot harmonien og
homogeniteten i vår eigen del av verda – til og med i byen her. Svaret vårt på
dette må ikkje vere å skjere alle over ein kam – og det må framfor alt ikkje
vere å avgrense ytringsfridomen for nokon. Til og med dei som vil innføre sharialover
og fjerne folkestyre og talerett, skal få kome til orde i Medie Osen, og me vil
forsvare deira rett til ytring mot alle som måtte meine noko anna!
Dei gjer seg sjølve uangripelege, tenkte eg. Dei har ikkje
korrigert noko av det dei skreiv i går – tvert om: Med enkle vridar på
overskrift og sidedesign har dei fått Sheila Hasina, Noreen, Liana, Aziza og Eva
Trotto Moe til å stadfeste det dei sjølve
skreiv i går. Ingen kan no kritisere Medie Osen for ikkje å ha gitt
tilsvarsrett. Men for alle som ikkje les heile Rudolf Steiner sin tekst, er
biletet av Faadumo like grelt, medan avisa sitt sjølvbilete er endå meir
plettfritt enn før. Det same er sjølvbiletet til dei som meiner dei kan snakke
for alle i byen her. Og alle straumar kan flyte like fritt. Eg tykte eg kunne
høyre folk sjå opp frå dei tydelege undertekstane og seie til kvarandre at ein
stad måtte det vel gå ei grense for minoritetar sin rett til å dominere media?
Eva sitt minneord var gøymt bort mellom andre nekrologar langt bak
i avisa. Eg undra meg over korleis dei kunne ha tenkt, dei som hadde gjort det
slik. For Faadumo sin død var noko særskilt, noko som vedgjekk byen her på ein
annan måte enn andre som vart minna på same sida. Hennar bortgang var rett og
slett ein del av nyhendebiletet. Dessutan var minneordet skrive av augevitnet
til dei grufulle handlingane. Og det var godt skrive. Likevel var det altså som
om det var gøymt bort, som om avisdesignarane ville forsikre seg om at færrast
mogleg ville lese det.
Heile Eva sin tekst var slik:
«Eg måtte fylgje Faadumo til det siste. Ho var skamslått og mishandla og lagt til for drap, og medan eg kom springande til, vart ho skoten av ein mann utan lidenskap. Livet hennar rann ut medan eg heldt henne. Det siste ho sa var «Baba».
Det var namnet ho brukte
om far sin. Ho bar ein draum om å føre hans visjon vidare. Han var
radiojournalist og redaktør, han trudde på folkeopplysning og modernisering, på
vitskap og framsteg, på likskap og fridom frå svelt og vankunne. Men livsverket
hans vart gruslagt og livet hans teke av valdsmenn som truleg liknar like mykje
på Faadumo sin drapsmann som ho sjølv liknar på far sin.
Kva er det for sirklar av
vondskap som har vorte slått rundt det gode?
Ho var enno eit barn då ho
tok til å bruke biblioteket. Ho fortalde meg tidleg om Baba, og om sin eigen
draum om å halde fram der han måtte gje opp, men eg måtte love å ikkje fortelje
nokon om draumen. I dag bryt eg den lovnaden. Faadumo sin bortgang er eit bod
om å vakne frå sjølvbedraget om at hennar draumar ikkje vedgår meg eller byen
min.
Ettermælet etter dette
vakre og gode medmennesket vedgår oss alle. Ho sette eit ideal som eg ikkje kan
leve vidare utan å gjere til mitt. Når nokon kjem i din veg og treng deg, har
du ikkje lov til å vende deg bort. Fire av hennar like kom til meg i dag. Dei
var fulle av sorg over tapet av Faadumo og over dei hjartelause løgnene om
henne som dundra mot dei frå aviser, fjernsynskanalar og radiostasjonar. Utan
dei fire hadde eg ikkje forstått at dette uansett var mi plikt.
Livet fór hardt med
Faadumo. Frå tidlegaste barndom var krigen ein del av det, den verste av alle
sortar krig: borgarkrigen og den totale lovløysa. Ho slapp frå krigen på eit
nett av løgner. Det er berre kunnskapen om korleis liv vert fanga og tynte i
slike nett, som kan forklare kor høgt ho sette sanninga. Ho var flyktning i
ulike provinsar i heimlandet, i fleire naboland og her. Undervegs mista ho alt
utan draumen og viljen og trua på det gode.
Ho gav sitt liv for
fridomen til eit barn. Ho er ein fridomshelgen for den tida me lever i. Om det
finst noko paradis har ho truleg alt teke sete der. For meg og for alle eg kan
få fortelje til, vil ho ha evig liv som ideal og førebilete.
Eva Trotto Moe, etter
drøfting med Sheila Hasina, Noreen, Liana og Aziza»
Før eg hadde rokke å tenkje ut tanken sjølv, ringde Irene Guri Andersen Halvorsen
Forstår du kvifor eg ringjer? Sa ho.
Er det minneordet?
Ja. Du sa du kunne seie noko i gravferda. No lurar me på om du kan
skrive det ut.
Den store minneordserien, sa eg.
Det har vore vakkert, det som har stått – både om Olave Mario og om
Faadumo. Det hadde vore fint om det hadde stått noko om Linda òg.
Men er eg den rette?
Eg veit ikkje. Men Ingrid meiner det.
Det er litt rørande …
Ja. Du kan vere stolt.
Men har ho rett?
Kva er rett, i grunnen? I slike spørsmål, meiner eg?
Eg skal freiste, sa eg.
Sjølvsagt angra eg med det same eg sa det. Det hadde vore ille nok
å gå og grunne på minneord til gravferda. Det hadde jo etter kvart vorte ganske
sikkert at den kom til å verte stor, kan hende like stor som Olave Mario si. Men
no hadde eg sagt ja til å skrive for heile byen.
Eg må få minne
om det særskilte i dette prosjektet, dette at alt – både byen her og alle
personane og hendingane i han – er ei konstruert simulering, ein modell av det
verkelege for at eg lettare skal kunne sjå korleis alt heng saman. Men om lag
på dette stadiet – rundt onsdag syttande / torsdag attande – mista eg
kontrollen over framdrifta. Det gjekk opp for meg at karakterane
hadde fått sine eigne liv og hadde teke over forteljinga. I ettertid kom eg til
å tolke det som at eg hadde kome fram til yttergrensa av det eg forstod eller
kunne ane av meg sjølv, og at eg no tok til å trengje inn i lag som eg ikkje
var budd på å møte.
Om
simulering og modellering er ei form for lygn, så var eg no fanga i mine eigne
lygner og stort sett utan kontroll på det som vidare hende. Eg har jo kunna
pynte på det i ettertid – eg ser ikkje bort frå at eg har gjort det òg, under
dekkje av språkvask eller innstrammingar for å drive opp tempoet der fyrste
versjon av tekstane har vorte for dvelande. Men det har sant å seie ikkje vore
meininga. For etter kvart som eg såg alle mine kort verte bretta ut framfor
meg, kom eg – om att og om att – til at eg ville la det hende. Eg hadde ting å
skjule – men eg ville ikkje. Eg ville la det sleppe fram. Eg ville sjå mi eiga
skuld i auga.
Før eg kunne skrive om Linda, måtte eg rydde
opp i spørsmålet om kven eg sjølv var, og kvifor ho var vorten så viktig for
meg. Eg sette meg ned med ei kladdebok som eg fann i ein av dei flyttekassane
eg enno ikkje hadde pakka ut. Heilt sidan eg var unggut, har eg brukt
teikningar når eg har strevd med å fatte komplekse samanhengar. Det har vore
ein måte å hindre tenkinga i å gå i ring. Mi erfaring er at tenking er
tredimensjonal (minst) – sluttingar og assosiasjonar tek av i alle retningar og
kan umogleg skrivast inn i skjema som berre har breidde og høgde. Dei må òg ha
rom, djup, tid. For det eg teiknar i dag, vert ikkje det same i morgon.
Ingenting minner meg sterkare om at tenking er firedimensjonal enn serien av
teikningar som ligg etter dagar med grubling på minneorda om Linda.
Eg tok til med å teikne ein tredimensjonal
kross – altså ikkje ein kristenkross, men ein slik som Forsvaret i mange år
nytta som tanksperre: Tre bjelkar i kross. Svevande i fritt rom. Det gav seks
endepunkt til å starte med. «Linda» skreiv eg over, og så tok eg til på
endepunkta.
«Kvinne» skreiv eg ved den øvste enden. Eg tenkte på om
eg skulle markere at det var mine eigne tankar, og at eg er ein mann, ein svært
heterofil mann, og at ordet «kvinne» difor er lada med så mykje energi at det
knapt finst noko som kan målast mot det. Men det ville vore ei avsporing, så eg
nøydde meg med å føye til eit adjektiv på ei av dei to synlege bjelkesidene. «Vakker» skreiv eg.
I botnen, motsett heidersordet, skreiv eg «Offer». Ho var eit offer for Kent
Karlsen si omsynslause utnytting av den sanselege dragninga han makta å
frambringe i henne. Var det kjærleik ho var offer for? Eller var det eit blindt
hat mot noko i hans liv som ikkje hadde med henne å gjere, noko som låg langt
føre henne i tida – men som ho måtte betale for? Eg visste ikkje – men eg la
til «kjærleik» på den eine bjelkesida
og «hat» på den andre ved offerpolen.
Eg skreiv «Mor»
ved den polen som var meg nærast – den som hadde stukke fram frå arket om
teikninga verkeleg hadde vore tredimensjonal. For eg hadde lært å kjenne hos
henne at ho fyrst og fremst definerte seg sjølv i høve til Ingrid og Sander.
Men i same stunda slo det meg at det måtte ha noko med far hennar å gjere.
Dritsekken og krigshelten Lyder Loe som kjærteikna og slo dotter si om ein
annan etter korleis impulsane i hans eige, sjølvsentrerte ego skaut ut eller
inn, opp eller ned, i hytt eller vêr. Og mora – ingen kunne vel vete betre enn
Linda kva ei dotter kan sakne hos ei mor. Det var vel difor ho sjølv var så
fokusert på borna sine: Ho skulle gjere opp for noko som hennar eiga mor hadde
skuld i. Så eg skreiv «Dotter» ved
den same polen.
Motsett mor/dotter, lengst inn i teikninga,
skreiv eg «Krigar» – for det var det
ho var. Ho braut ut frå fangeskapen, endå ho visste at det kunne koste henne
liv og helse. Seinast under den dramatiske bilflukta frå Kent Karlsen måtte ho
forstå at det kunne koste sonen liv eller helse òg. Likevel rømde ho. Seinare,
då han fann gøymestaden og den nye identiteten hennar, snudde ho og reiste heim
att til byen her for å krevje sin eigen og Ingrid sin rett til å snakke sant.
Ho publiserte drapstrugsmålet frå han då han trudde han hadde nagla henne til
einsemda og lygnarstempelet. Jau, ho var krigar som far sin. På mange vis var
ho ein større krigar enn han, for ho hadde ikkje det egosentriske vesenet hans.
Ho var krigar – men samstundes var ho mor og dotter, offer for kjærleik og hat,
og kvinne. Vakker kvinne.
Ved den femte polen skreiv eg «Sanning». Ho visste så godt kva lygn
var, at ho elska sanning. For henne var fridom det same som rett til sanning.
Men så stod eg fast. Kva var det sjette ordet som teikna Linda?
Eg lét att auga for å la aninga ta over. Eg såg
henne og Faadumo på veg til Cosy Lamps, eg såg dei ved ungdomane i garden der,
medan dei song og fekk alle med seg i songleiken. Eg såg henne halde rundt mor
til Malin, eg såg henne sykle på veg til Malin sin lærar og til venninna
Souhaila. Eg såg henne framfor akvariet med den utviklingshemma Arnt Helge. Det
var ved denne polen eg såg henne med meg òg, for om eg hadde tankar og kjensler
for henne som kvinne, så hadde eg ingen grunn til å tru at ho hadde liknande
tankar om meg som mann. Likevel brukte ho tid på meg, mange timar på Skype og
telefon, ho delte tankar og røynsler. Men kva var ordet?
Eg skreiv «Viktig»
– men eg sette ein parentes rundt, for det var ikkje ordet. Det dekte ikkje.
Eg tok til å knote så platt at eg er mest flau
for å fortelje det no:
«Det
var med stor sorg me fekk bodet om at Linda Dahlin Loe så brått vart riven bort …»
Det var ikkje berre platt. Det var fyrst og
fremst usant. Eg fekk ikkje bodet med sorg. Eg vart rasande, fortvilt,
desperat. Eg hadde personleg mista noko som ikkje kunne erstattast. Sjølvsagt
hadde dei som stod henne nærast, mista mest, men eg hadde òg, og eg var ein del
av eit Alt rundt henne. Eg fann ikkje anna ord. «Altet». Eg visste ikkje
eingong om det var eit ord.
Eg strauk ut «Viktig» og skreiv «Alt» ved den sjette polen. Såg på det, kjende at det datt saman til ingenting og strauk det ut at. Men så skreiv eg «Altet» – i bestemt form. Det kjendest betre. Det kunne stå til eg fann det rette ordet. Eller biletet.
Eg strauk ut «Viktig» og skreiv «Alt» ved den sjette polen. Såg på det, kjende at det datt saman til ingenting og strauk det ut at. Men så skreiv eg «Altet» – i bestemt form. Det kjendest betre. Det kunne stå til eg fann det rette ordet. Eller biletet.